Välkommen till föredrag!

TEHANDEL OCH TESURROGAT PÅ 1700-TALET
Under 1700-talet var handeln med kinesiskt te big business; Svenska ostindiska kompaniet importerade tusentals ton med te, det mesta återexporterades för att sedan smugglas till Storbritannien. Samtidigt sökte svenska naturalhistoriker med Linné i spetsen med ljus och lykta över surrogat till de kinesiska bladen. Föredraget handlar om hur dessa historier hänger ihop, hur handel, konsumtion och smak för nya varor ledde till ett utforskande av den inhemska naturen.

HANNA HODACS är docent i historia vid högskolan i Dalarna. 2016 kom hon ut med en bok om den skandinaviska ostindiska handeln med Kina (Silk and tea in the North. Scandinavian Trade and the Market for Asian Goods in Eighteenth-Century Europe, Palgrave 2016). Hodacs har också ägnat sig åt att forska om svensk naturalhistoria, senast i den nyss utkomna boken Linnaeus, natural history and circulation of knowledge, red. Hanna Hodacs, Kenneth Nyberg och Stéphane Van Damme (Oxford University Studies in the Enlightenment, 2018).

ONSDAGEN 21 MARS 2018 kl. 18.00
HAGSTRÖMERBIBLIOTEKET, HAGA TINGSHUS