Topimage

JACOB BERZELIUS

Ingen vet mer om Jacob Berzelius och hans samtid än Jan Trofast. Hans senaste bok, Jakob Berzelius, Klarhet och sanning. Männis- kan bakom de vetenskapliga framgångarna (2018) är på 650 sidor. Men Trofast hittar hela tiden nytt material och arbetar just nu på ytterligare en bok i 400-sidors-klassen om Berzelius, en av sin tids främsta kemister. Jan Trofast kommer att väva samman den fram- stående kemistens vetenskapliga verksamhet med hans liv och umgänge. Genom den stora samlingen bevarade brev och reseanteck- ningar – både personliga och vetenskapliga – får vi följa Berzelius från barndomsåren och lära känna honom som människa. Fram träder inte bara en eldsjäl i det vetenskapliga arbetet utan också en kulturkritiker och engagerad medmänniska.

Jan Trofast är teknologie doktor i organisk kemi, vetenskaplig rådgivare inom life science, och kemihistoriker med inriktning på Jacob Berzelius och hans samtid.

MÅNDAGEN 10 FEBRUARI KL. 18.00
Hagströmerbiblioteket Haga Tingshus