Topimage

Anatomical images become art in the Berzelius Laboratory - Anatomiska bilder blir till konst i Berzeliuslaboratoriet

The Hagströmer Library provides the art on display in the Department of Neuroscience's newly renovated premises on the 6th floor of the Berzelius Laboratory. The theme is classical anatomy and early microanatomy (histology). Beautiful and striking images from works by Andreas Vesalius, Camillo Golgi, Ramon y Cajal, Paolo Mascagni and other historical researchers are what meet visitors and students. The selection was made by Professor Björn Meister in collaboration with the Hagströmer Library, which was also responsible for reproduction and framing.

The Department of Neuroscience is responsible for teaching anatomy, histology and neuroscience in several educational programs at Karolinska Institutet. Every year, more than 2,000 students pass through the department, and many others use or pass through the premises. We have received a very positive response from staff, visitors, and students, says Björn. You can often see people stopping in the corridor to look at different images. All images are illustrations from scientific books, and they are not only in the corridor but also in the teaching rooms and in the room for tutors, ie. students who have completed the course in anatomy with good results and who work as teachers in anatomy. Each semester, 40 students are offered to become tutors in anatomy. It is very popular among students to work as teachers in order to deepen their knowledge of anatomy. We often get double the number of applicants, says Björn.

Hagströmerbiblioteket står för konsten vid undervisningsavdelningen i institutionen för neurovetenskaps nyrenoverade lokaler på plan 6 i Berzeliuslaboratoriet. Temat är klassisk anatomi och tidig mikroanatomi (histologi). Vackra och slående bilder ur verk av Andreas Vesalius, Camillo Golgi, Ramon y Cajal, Paolo Mascagni och andra historiska forskare är det som möter besökare och studenter. Urvalet har gjorts av professor Björn Meister i samarbete med Hagströmerbiblioteket, som också stått för reproduktion och inramning.

Institutionen för neurovetenskap är ansvarig för undervisning i anatomi, histologi och neurovetenskap inom flera utbildningsprogram vid Karolinska Institutet där studenter från läkarprogrammet och ämnet anatomi dominerar. Fler än 2.000 studenter passerar varje år institutionens undervisningsorganisation och det är stundtals mycket folk som rör sig i lokalerna. Vi har fått väldigt positiv respons från personal, besökare och studenter, berättar Björn. Man kan ofta se personer stanna upp i korridoren för att betrakta olika bilder. Samtliga bilder är illustrationer ur vetenskapliga böcker och de finns förutom i korridoren även i kursexpeditionen och i rummet för tutorer, dvs. studenter som genomgått kursen i anatomi med bra resultat och som verkar som lärare i anatomi. Varje termin erbjuds 40 studenter att bli tutor i anatomi. Det är mycket populärt bland studenter att verka som lärare och fördjupa sina kunskaper i anatomi. Vi får ofta det dubbla antalet sökande, säger Björn.

Text: Hjalmar Fors, 28 January 2022